Secundària

PROPOSTES D’ESTADÍSTICA

estadistica2El Cremat ens ha preparat unes propostes per tal de conmemorar l’Any Internacional de l’Estadística. Esperem que us agradin i siguin de la vostra utilitat.

Propostes d’estadística

RECURSOS DE FÍSICA. AMPLIACIÓ

Us adjuntem un seguit d’articles que han publicat com ampliació de la revista de recursos de física del número de primavera,  i que com els altres, podeu portar a terme a les vostres aules. Esperem siguin del vostre interès:

  • Un salt de pont o bungee jumping segur. Luisa Herrera i Josep Olivella
    Amb la crisi que ens afecta, un grup d’amics hem decidit crear una empresa d’esports d’aventura i, com que el pare d’un de nosaltres té una grua que ja no fa servir, hem pensat utilitzar-la per fer salts de pont o bungee jumping.
  • Desviem un asteroide: Armageddon. Jesús Gasco
    Què passaria si un asteroide enorme es dirigís cap a la Terra i hi xoqués? Com es podria evitar la col•lisió que faria desaparèixer el nostre planeta? Aquest és l’argument de la pel•lícula Armageddon, en què es fa explotar una bomba nuclear per dividir l’asteroide en dos i desviar-ne la trajectòria.
  • El so. Mar Gómez i Àngel Villalba
    L’activitat que es presenta ha estat elaborada a partir d’una miniaplicació del web http://phet.colorado.edu, un cop traduït al català, per tal de treballar les ones en general i el so en particular.
  • El racó obscur. Xavier Jaén
    On va a parar l’energia dissipada? Molts cops diem “es dissipa en forma de calor” per treure’ns el problema de sobre. Però la “calor” no és mecànica… Com pot ser que, així, de cop i volta, una energia, que estava en una forma molt concreta, “desaparegui” i elevi la temperatura de l’entorn? De fet, no respondrem exactament a això. L’energia no desapareix tan aviat; molts cops el que passa és que es transforma en altres energies mecàniques. No és fins que es transforma en energia de vibració que podem pensar que, a poc a poc, “es va dissipant en forma de calor”.

RECURSOS DE FÍSICA

Us adjuntem un seguit d’articles que podeu trobar a la revista de recursos de física del número de primavera,  i que podeu portar a terme a les vostres aules. Esperem siguin del vostre interès:

  • Editorial: L’irracionalisme. La redacció
  • Bicidoppler. Tavi Casellas, Maria Gubert i Xavier Muñoz
    A les classes de física de batxillerat expliquem l’efecte Doppler ajudant-nos d’algun esquema dels fronts d’ona i posant com a exemple el soroll d’un tren o d’un cotxe quan s’acosta i posteriorment s’allunya, és el típic: iiiiiiaauuuuuuuu. Aquí presentem una experiència que no solament ens permetrà escoltar l’efecte Doppler, sinó que podrem mesurar les freqüències i comprovar que les fórmules teòriques es compleixen (amb els errors experimentals corresponents). Aquesta és una activitat que pot servir de síntesi en finalitzar la unitat d’ones, com a cas pràctic per a l’ús de les noves tecnologies o, fins i tot, pot ser l’embrió d’un treball de recerca.
  • Corrents de convecció i termoclina. Josep Coromines
    En aquest article s’explica un senzill experiment que ajuda a entendre en quins casos es generen els corrents de convecció i després es proposa una demostració del fenomen anomenat termoclina, que explica la manca de corrents d’aquest tipus en mars com la Mediterrània en estius molt càlids.
  • Experiments de la iaia. Josep Ametlla
    Proposem estudiar la llei dels gasos ideals utilitzant un pot de vidre, un assecador de cabell i un parell de termòmetres.
  • Problemes empaquetats. Octavi Plana
    Com als problemes empaquetats anteriors, els problemes proposats estan agrupats a partir dels paràgrafs del currículum de física de batxillerat. En aquest número abordem el segon tema: planetes i satèl·lits.

CONVIVÈNCIA PACÍFICA

Us adjuntem un parell de propostes per treballar a educació secundària que poden resultar del vostre interès:

  • CAMINS DE PAU: Unitat didàctica basada en una experiència que va tenir lloc amb infants de palestina i Israel.
  • PASSAR-SE DE LA RATLLA: Material didàctic que el Departament d’Ensenyament posa a l’abast dels centres educatius per tractar el tema del cyberassetjament. Teniu també a disposició un material per l’alumnat, i un  video per treballar-hi.

RECURSOS DE FÍSICA

Des de la revista Recursos de Física amplien alguns articles nous del número de tardor del 2012. Esperem que siguin del vostre interès.

Els nous articles són:

  • L’asteroide Eros. Tavi Casellas
    A finals de gener de 2012, els mitjans de comunicació es van fer ressò de la proximitat de l’asteroide Eros, sense perill, però, de col•lisió amb la Terra. Aquesta notícia, i les dades que ens aporta,  pot servir d’excusa per resoldre algunes qüestions, fer alguns càlculs i obrir el debat en la unitat didàctica de gravitació.
  • Les lleis de Newton en monopatí. Dídac Martínez
    Proposen treballar les lleis de Newton a partir del món de l’esport. Per fer-ho,  s’inspiren en un vídeo de lliure accés en què un grup d’alumnes experimenten amb un monopatí, una corda i una pilota medicinal. Sobre el vídeo, proposen algunes reflexions i exercicis a l’aula, que s’amplien estenent l’aplicació de les lleis de Newton a altres modalitats esportives.
  • Experiments de la iaia. Josep Ametlla
    El tema de l’energia no sempre és fàcil d’explicar i, de vegades, manquen dispositius experimentals per il•lustrar-ne la conservació.
    Proposen utilitzar una dinamo de bicicleta per analitzar el principi de la conservació de l’energia. L’anàlisi es pot fer tant al nivell elemental (2n d’ESO) com en un nivell més avançat (4t d’ESO o batxillerat).
  • El racó obscur. Xavier Jaén
    L’electromagnetisme ha estat sempre envoltat d’un aire misteriós. Aquest misteri ha estat, sense voler-ho, reforçat amb l’elecció de les unitats emprades en els càlculs. No és nou culpar de l’embolic de les unitats les dificultats que hom troba en explicar l’electromagnetisme. Però tampoc no és nou la manca de propostes encaminades a desfer aquest embolic. El caldo de cultiu és doncs propici per posar-hi cullerada.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s